صنعت وایرلس دارد خود را برای اینترنت ۵g آماده می کند؛ این در حالی است که تنها ۵ سال از عرضه ی گوشی های ۵g می گذرد. در طی سال های اخیر این فناوری در مرکز توجه بوده است و در ماه های اخیر زیر ساخت های این فناوری در بسیاری از کشور ها عملیاتی شده است. دست یابی به اینترنت ۵g هر چه قدر هم که دشوار باشد، با توجه به نیاز های ما مجبور به استفاده از آن خواهیم بود.

 

اینترنت ۵g چیست؟

قطعا اینترنت ۵g یک پیشرفت چشم گیر در دنیای تکنولوژی است. این فناوری که از اواخر سال ۲۰۱۸ ارایه شده است را می توان جدید ترین نسل سیستم های ارتباط سیار سلولی پس از نسل چهارم ۴g دانست. این فناوری در سه فرکانس عرضه می شود که باند پایین فرکانسی مشابه نسل چهارم خواهد بود. فرکانس بالای شبکه ۵g بالای ۶ گیگاهرتز و فرکانس متوسط بین ۲ تا ۴٫۵ گیگاهرتز می باشد. مهم ترین نکته مورد توجه اینترنت نسل پنجم علاوه بر افزایش سرعت، هوشمند سازی شهری و آغاز مسیری جدید در دنیای فناوری می باشد.

 

سرعت اینترنت ۵g

سرعت اینترنت ۵g در حالت ایده آل، یک گیگابایت بر ثانیه خواهد بود. اینترنت ۵g به دلیل استفاده ی بهینه از پهنای باند و فرکانس ارسالی نسبت به شبکه ی ۴g، ده الی صد درصد سریع تر خواهد بود که این سرعت در مکان های مختلف متفاوت خواهد بود.

 

با شبکه ی ۳g ویدیو هایی با فرمت hd را به راحتی قابل مشاهده است. با شبکه ی ۴g می توان یک ویدیوی ۱۰۸۰ پیکسل را به راحتی مشاهده کرد. در شبکه ی ۵g، ویدیو های ۴k به آسانی قابل مشاهده است. کاربران در اینترنت ۵g تاخیر بسیار کمی (تاخیر بین زمان ارسال پیام تا دریافت آن) را تجربه خواهند کرد. این تاخیر در اینترنت نسل پنجم به ۱ میلی ثانیه کاهش پیدا کرده است.

 

تاثیر اینترنت ۵g بر جهان

اهداف اینترنت ۵g ، افزایش سرعت انتقال داده، کاهش تاخیر شبکه، افزایش ظرفیت سرویس دهی به کاربران بیشتر و پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت می باشد. دست یابی به این موارد می تواند تاثیر چشم گیری بر روی جهان بگذارد که در ادامه برخی از آن ها را بیان می کنیم.

 

اتوموبیل های خود ران

قطعا اتوموبیل های خود ران را در فیلم های علمی-تخیلی به کرات دیده اید. در آینده ای نزدیک استفاده از این اتوموبیل ها افزایش پیدا خواهد کرد. این اتوموبیل ها نیازمند واکنشی بسیار سریع و تاخیر پایین هستند که این موارد را اینترنت ۵g فراهم می کند. شرکت های بزرگی هم چون تسلا، گوگل، و اوبر بر روی این پروژه سرمایه گذاری هنگفتی کرده اند. در آینده ای نه چندان دور با رواج ۵g این اتوموبیل ها نیز روانه ی خیابان ها خواهند شد.

 

موبایل گیمینگ

یکی دیگر از حوزه هایی که توسط اینترنت ۵g متحول خواهد شد، حوزه ی موبایل گیمینگ می باشد. اینترنت ۵g می تواند تاخیر ۷۰ میلی ثانیه اینترنت ۴g را به یک میلی ثانیه برساند. این کاهش تاخیر بازی ها مبتنی بر ریتم سریع تر را جذاب خواهد کرد. هم چنین مزایای قابل توجهی را برای سرویس های ابری گیمینگ به همراه خواهد داشت.

 

خدمات درمانی

این فناوری باعث می شود تا بیمارستان ها سیستم های ارتباطی داخلی خود را بهبود بخشند. از دیگر مزایا می توان استفاده ی دستگاه های پزشکی از شبکه های سریع ۵g و جراحی از راه دور از طریق ربات ها را نام برد.

 

افزایش سرعت دانلود

در واقعیت سرعت دانلود شبکه ی ۴g، ده مگابایت بر ثانیه می باشد. برای شبکه ی ۵g می توان انتظار سرعت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه را داشت. این افزایش سرعت اینترنت باعث می شود تا افراد بدون نیاز به شبکه های وای فای به سرعت بسار بالایی دسترسی پیدا کنند و رضایت کاربران افزایش یابد.

 

شهر هوشمند

با فراگیر شدن شبکه ی ۵g اتصال بین گجت های موجود در خانه ها و شهر راحت تر می شود. این اینترنت می تواند یک میلیون گجت را در محدوده ی یک کیلومتر مربع به آسانی کنترل کند.

 

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی همانند هر تکنولوژی دیگری چالش ها و مشکلات خود را دارد. از جمله ی این مشکلات می توان به وصل شدن به سخت افزاری قدرت مند و نیاز اپلیکیشن های مورد نظر به پهنای باند و رزولوشن بالا برای طبیعی جلوه دادن اشاره کرد. شبکه ی ۵g قادر است تا بدون نیاز به سخت افزار قدرت مند، کاربران را به شبکه های ابری متصل سازد.

 

نسل های مختلف فناوری های بی سیم

در سال ۲۰۲۰ بحث درباره ی تکنولوژی ۵g افزایش پیدا کرده است، اما طبق نتایج تحقیقات کاربران از سرعت ۴g lte بسیار راضی اند. در ادامه به مختصر نسل های مختلف فناوری های بی سیم را بررسی می کنیم.

 

اولین نسل ۱g در سال ۱۹۷۹ معرفی شد که تنها برای برقراری تماس های صوتی استفاده می شد. نسل دوم ۲g در سال ۱۹۹۱ معرفی شد که علاوه بر برقراری تماس صوتی، امکان اشتراک تصاویر، فیلم و پیام های متنی در آن وجود داشت. با ارائه ی نسل سوم فناوری های بی سیم یا همان ۳g تحول اساسی در نسل های مختلف موبایل آغاز شد. شبکه ی ۳g قابلیت پشتیبانی از سرعت تا ۴۰ مگابایت بر ثانیه را داشت. نسل چهارم ۴g  برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد که می تواند تا ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت را در اختیار کاربران قرار دهد. نسل پنجم یا همان ۵g می تواند تا سرعت ۲۰ گیگابایت بر ثانیه را به ارمغان آورد. کاربرانی که امکانات لازم برای بهره برداری از تمام سرعت این فناوری را ندارند می توانند از سرعت ۲ گیگابایت بر ثانیه بهره ببرند.