گاهی اوقات پیش می آید که به دلایل نامعلوم سرعت مودم کاهش پیدا کرده و از سرعت قابل قبولی برخوردار نیست. کاهش سرعت اینترنت مخصوصا هنگام دانلود و تماشای آنلاین فیلم بسیار آزار دهنده است. در این مقاله سعی داریم تا راهکارهایی جهت افزایش سرعت مودم ارائه دهیم. البته این را هم در نظر داشته باشید که اگر سرعت مودم به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی آن استاندارد نیست. در این صورت بهترین گزینه تعویض دستگاه مودم خواهد بود.

 

مودم خود را در مکانی مناسب قرار دهید

یک نکته ی مهم در برخورداری از سرعت مناسب مودم محل قرار گیری آن است. امواج وای فای همانند امواج رادیویی می باشد اما با طول موج کوتاه تر. یعنی هرچه از مودم دورتر باشید سرعت کند تر خواهد بود. همچنین دیوارها می توانند باعث کند شدن سیگنال ها شوند.

 

نکته ی مهم دیگر این است که نباید مودم را در کف زمین قرار دهید. بسیاری از مودم ها به صورتی ساخته شده اند که کمی از امواج خود را به سمت پایین ارسال می کنند. پس برای افزایش سرعت مودم، دستگاه را در مرکز خانه، به دور از موانع و در یک مکان مرتفع قرار دهید.

 

مودم را از لوازم الکترونیک دور نگه دارید

اگر دستگاه های الکترونیکی را در مسیر مودم قرار دهید بر روی سیگنال وای فای تاثیر منفی می گذارند پس برای افزایش سرعت مودم سعی کنید تا آن را از لوازم الکترونیکی دور نگه دارید.

 

آنتن های مودم را به درستی تنظیم کنید

اگر مودم شما دارای ۲ آنتن خارجی می باشد؛ برای افزایش سرعت مودم یکی را به صورت عمودی و دیگری را به صورت افقی قرار دهید تا سیگنال ها به بهترین شکل ممکن پخش شوند. اگر مودم شما دارای یک آنتن باشد باید به روش آزمون و خطا بهترین حالت آنتن خود را پیدا کنید. البته شما می توانید با تهیه ی آنتن های تقویتی امواج های قوی تری از روتر خود دریافت کنید.

 

از فرکانس ۵ گیگاهرتزی استفاده کنید

هر وسیله ی الکترونیکی از خود فرکانسی متصاعد می کند که بر روی طیف فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز نویز ایجاد می کنند. مخصوصا اگر وسایل الکترونیکی زیادی در منزل خود دارید، فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز ممکن است شلوغ شود. پس بهتر است مودم خود را روی فرکانس ۵ گیگاهرتز تنظیم کنید تا کانال مناسبی را برای اتصال ایجاد کنید. البته مودم های هوشمند به صورت خودکار به بهترین کانال متصل می شوند و نیازی به انجام تنظیمات نخواهد بود. برای تغییر فرکانس وای فای شما نیاز به یک نرم افزار اسکنر وای فای بر روی گوشی موبایل یا کامپیوتر خود دارید.

 

امنیت مودم خود را بررسی کنید

یکی از دلالیل کاهش سرعت مودمتان می تواند هک شدن آن باشد که می تواند باعث کاهش سرعت روتر شود. همچنین با اتصال به شبکه ی شما و دانلود فایل های حجم بالا حجم ترافیک شما به اتمام برسد. پس امنیت مودم خود را افزایش دهید تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری نمایید.

 

تعداد دستگاه های متصل به مودم را بررسی کنید

هر شبکه ی وای فای تا میزان خاصی از ترافیک شبکه پشتیبانی می کند. اگر دستگاه های زیادی به مودم متصل باشند به دلیل افزایش ترافیک سرعت دچار اختلال خواهد شد. سعی کنید تا دستگاه های کمتری را به شبکه متصل سازید تا ترافیک شبکه ی وای فای تان کمتر شود. این کار احتمالا اینترنت را با سرعت بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

 

مودم خود را از برق جدا کنید

مودم خود را خاموش کرده و برای چند دقیقه از برق جدا کنید. این کار باعث می شود تا مودم حافظه ی داخلی خود را پاک کرده و با روشن شدن مجدد خلوت ترین شبکه ی وای فای را پیدا کند و به آن متصل شود.

 

افزایش سرعت مودم با استفاده از ورقه ی آلومینیومی

اگر امکان قرار دادن مودم را در مکانی مناسب که در همین مقاله بیان شد قرار دهید و روتر شما در نزدیکی یک مانع یا دیوار قرار دارد می توانید از این روش استفاده کرده و سرعت مودم خود را افزایش دهید.

 

آنتن های وای فای سیگنال ها را در همه ی جهات متصاعد می کنند. اگر مودم نزدیک یک دیوار یا مانع قرار گرفته باشد می توان با قرار دادن یک ورقه آلومینیومی سیگنال های فرستاده شده به سمت آن مانع را بازگرداند و استفاده کرد. این کار موجب افزایش سرعت مودم خواهد شد.

 

مودم خود را تعویض کنید

قطعات الکترونیکی با گذشت زمان دارای تکنولوژی پیشرفته تری می شوند. همین مسئله می تواند موجب کندی سرعت اینترنت شده باشد. اگر مودم شما قدیمی است برای اینکه تشخیص دهید زمان تعویض آن فرا رسیده است یا نه مشخصات مودم خود را با مشخصات سرویس های اینترنتی ارائه شده توسط ISP شما مقایسه کنید.