امنیت مودم یک مسئله ی مهم است که اگر در نظر نگرفته شود می تواند به آسانی هک شده و افراد از حساب اینترنتی شما استفاده کنند. این امر می تواند مشکلاتی را مانند دسترسی به فایل های شما، آپلود فایل های غیر قانونی، تحت نظر گرفتن شما در فضای اینترنت، مصرف حجم اینترنت شما و …برای شما به وجود آورد. خیلی از افراد گمان می کنند که داشتن رمز عبور قوی کافی است در صورتی که اینگونه نیست. ما در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه امنیت مودم خود را افزایش دهید تا از هک شدن آن جلوگیری نمایید.

 

رمز عبور مودم خود را تعییر دهید

برای مودم خود یک رمز عبور قوی انتخاب کنید. البته پیشنهاد می شود که هر از چندگاهی رمز عبور خود را تغییر دهید تا از هک شدن آن جلوگیری کنید. برای انجام این کار وارد در مرورگر خود آدرس IP مودم خود را وارد کنید (معمولا باید ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را وارد کنید). سپس باید نام کاربری  و رمز عبور را وارد کنید که هر دو معمولا کلمه ی admin می باشند. سپس وارد صفحه ی تنظیمات مودم خواهید شد. برای اینکه بفهمید تا از کدام قسمت رمز عبور خود را تعیین کنید باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید. هم چنین می توانید مدل مودم خود را در اینترنت جست و جو کنید.

 

برای تعیین رمز عبور بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. رمز عبور باید حداقل ۸ کاراکتر باشد. سعی کنید از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علامت ها استفاده کنید.
  2. از رمز عبور معنا دار برای مودم خود استفاده نکنید. هم چنین اطلاعات شخصی خود را مانند شماره تلفن، کد ملی، نام و نام خانوادگی و … به کار نبرید.
  3. سعی کنید رمز عبور طولانی و غیر قابل حدس داشته باشید.

 

امنیت مودم خود را با پنهان کردن SSID بیافزایید

SSID همان نام شبکه ی وای فای می باشد و به شناسایی افراد برای شبکه ای که می خواهند به آن متصل شوند کمک می کند. شما می توانید با انجام تنظیمات قابلیت SSID broadcast خود را خاموش کنید. در واقع بعد از خاموش کردن این قابلیت اسم شبکه ی وای فای شما دیگر برای افراد نشان داده نمی شود و می تواند احتمال هک شدن مودم را کمتر کند. با جست و جو در اینترنت و یا با مراجعه به دفترچه راهنمای خود می توانید نحوه ی انجام تنظیمات برای مودم خود را بیابید.

 

از فیلتر گذاری mac address استفاده کنید

مک آدرس (mac address) که به آن آدرس فیزیکی هم می گویند عددی است که به صورت سخت افزاری در کارت واسط شبکه توسط کارخانه حک شده است. هر دستگاهی مک آدرس منحصر به فرد خود را دارد.

یکی از راه های افزایش امنیت شناساندن دستگاه ها به مودم جهت اتصال با استفاده از مک آدرس ها می باشد. شما می توانید در تنظیمات مودم خود مک آدرس های دستگاه های مورد نظرتان را وارد کنید تا فقط همان دستگاه ها به مودم شما متصل شوند. با انجام این کار دستگاه های دیگر حتی با داشتن رمز عبور شما نمی توانند به مودم شما متصل شوند.

 

فایروال مودم خود را روشن کنید

امروزه بسیاری از مودم ها فایروال داخلی دارند. فایروال یکی از اصلی ترین بخش ها برای ایجاد امنیت در شبکه های کامپیوتری است. شما به وسیله ی فایروال داخلی روتر می توانید ترافیک ورودی اینترنت را کنترل و یا مسدود کنید.

 

از پروتکل WPA2 برای تنظیمات رمز عبور خود استفاده کنید

WEP و WPA دو طرح رمزنگاری متفاوت هستند که ثابت شده  WEP امن نیست و در عرض چند دقیقه می تواند به راحتی هک شود. WPA از سرعت و امنیت بالاتری برخوردار است. پیشهاد می شود که از پروتکل WPA2 استفاده کنید تا امنیت مودم خود را بالا ببرید. البته مودم های قدیمی از WPA2 پشتیبانی نمی کنند. برای انجام این کار به دفترچه راهنمای مودم خود مراجعه کنید.

 

از نرم افزار های نظارت بر مودم استفاده کنید

نرم افزار هایی وجود دارند که با نصب کردن آن ها می توانید به دستگاه های متصل به مودم نظارت داشته باشید و اگر کسی به مودم شما متصل شد به شما پیغام می دهد. Who is on my wifi و wifi network momitor از جمله ی این نرم افزار ها می باشند.

 

WPS مودم خود را خاموش کنید

WPS (مخفف wifi protected setup) یک استاندارد امنیت شبکه می باشد که ارتباط با مودم را سریع تر ور احت تر می کند و مخصوص کاربرانی است که با امنیت بی سیم چندان آشنا نیستند. فعال بودن WPS می تواند منجر به دستیابی هکر ها به اطلاعات مودم شما شوند. برای ارتقا امنیت مودم پیشنهاد می شود که حتما آن را غیر فعال کنید.

 

نتیجه گیری

با انجام روش هایی که در این مقاله گفته شد شما می توانید امنیت مودم خود را بالا ببرید و از هک آن جلوگیری کنید. البته در نظر داشته باشید هنگامی که از مودم خود استفاده نمی کنید مثلا زمان هایی که در خانه نیستید، بهتر است مودم خود را خاموش کنید. برای انجام تنظیمات هر یک از موارد بالا بهتر است به دفترچه راهنمای مودم خود مراجعه کنید یا در اینترنت جست و جو کنید زیرا تنظیمات مودم برای هر  برند و مدل های مختلف متفاوت است.