یکی از اختراعات مهم بشر، تکنولوژی وای فای می باشد. این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. از آن زمان تاکنون تحقیقات بسیاری بر روی این تکنولوژی انجام شده است. نتایج این بررسی ها نشان می دهد امواج وای فای مضراتی به همراه دارد. در ابتدا به تعریف وای فای می پردازیم و سپس مضرات امواج وای فای را بررسی خواهیم کرد.

 

وای فای چیست؟

وای فای (wifi) مخفف عبارت wireless fidelity به معنای اتحادیه ی بی سیم است. وای فای تکنولوژی است که از امواج رادیویی که به طور معمول در فرکانس های ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز هستند، برای اتصال به شبکه استفاده می کند. محدوده ی عملکرد امواج وای فای در هوای آزاد به ۱۰۰ متر می رسد. البته ساختمان ها و سایر اجسام بر روی آن اثر می گذارند. از وای فای برای اتصال به روتر یا هر access point دیگری استفاده می شود. در واقع  وای فای اتصال دستگاه شما به اینترنت را فراهم می کند.

 

مضرات امواج وای فای

بی خوابی از مضرات امواج وای فای

در سال ۲۰۰۷ یک آزمایش جهت تاثیر امواج رادیویی و الکتورمغناطیس انجام شد. در طی این آزمایش افرادی در یک اتاق در معرض امواج الکترومغناطیس بودند. در طرفی دیگر افرادی در یک اتاق دیگر به دور از این اموج بودند. بعد از مدتی الگوی موجی مغز مربوط به خواب کسانی که در معرض این امواج بودند تغییر کرد و به سختی می توانستند بخوابند.

 

ایجاد اختلال در رشد و ترمیم سلول ها

در سال ۲۰۱۳ تعدادی از محققان تعدادی گیاه را در اتاقی با امواج وای فای قرار دادند و تعدادی دیگر از گیاهان را در اتاق آزاد. بعد از دو هفته گیاهانی که در معرض امواج وای فای قرار داشتند هیچ رشدی نداشتند در حالی که گیاهان دیگر رشد بسیار خوبی داشتند.

 

کاهش رشد کودکان

نتایج تحقیقات محققان نشان می دهد که امواج الکترومغناطیس اثر مخرب برروی محل تولید پروتئین در بدن می گذارد. درنتیجه باعث کاهش رشد کودکان می شود.

 

ناباروری در زنان و مردان از دیگر مضرات امواج وای فای

امواج وای فای می تواند در باروری زنان و مردان اثر منفی گذاشته و سبب شکسته شدن DNA افراد شود. طبق تحقیقات امواج وای فای می تواند به زنان باردار و جنین آن ها آسیب برساند.

 

ضعیف کردن فعالیت های ذهنی

در یک آزمایش ۱۵ مرد و ۱۵ زن در تست هوش شرکت کردند. در ابتدا از آن ها یک تست ساده ی عملکرد مغزی گرفته شد. سپس شرکت کنندگان را به مدت زمان ۴۵ دقیقه در معرض امواج وای فای در فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز قرار دادند. تست را دوباره تکرار کردند و زنان نتیجه ای ضعیف تر نسبت به قبل دریافت کردند. همچنین از نظر فیزیکی و انرژی نسبت به مردان ضعیف تر شدند.

 

افزایش استرس و افسردگی

طبق نتایج تحقیقات ضربان قلب افراد در مواجهه با امواج الکترومغناطیس افزایش می یابد مانند زمان هایی که افراد استرس ناشی از امتحان، کار و … را دارند.

 

امواج وای فای و سرطان

سرطان زا بودن امواج وای فای هنوز به اثبات نرسیده و دانشمندان در این زمینه اتفاق نظر ندارند. اما نتیجه ی برخی از بررسی ها نشان می دهد امواج الکترومعناطیس احتمال بروز تومورهای سرطانی را بیشتر می کند.

 

چگونه مضرات امواج وای فای را کاهش دهیم؟

فاصله ی خود را از امواج وای فای حفظ کنید

امواج وای فای در مسافت های دورتر ضعیف تر می شوند. سعی کنید دستگاه های دارای وای فای را در محل مناسبی از خود قرار دهید. البته امواج وای می توانند از دیوار ها عبور کنند پس از گذاشتن مودم در پشت دیوار اتاق خواب ها نیز اجتناب کنید.

 

در مواقع غیر ضروری مودم وای فای را خاموش نگه دارید

در مواقعی که به مودم خود نیاز ندارید آن را خاموش کنید مخصوصا شب ها تا در معرض امواج وای فای نباشید. شما می توانید از پریز های زمان دار استفاده کنید تا در ساعات مشخص ارتباط دستگاه های وای فای دار به برق را قطع کنید.

 

از کابل ها استفاده کنید

یکی از راه های دیگر برای کاهش مضرات امواج وای فای استفاده از کابل ها می باشد. اگر می خواهید از کابل استفاده کنید، کابل های استاندارد و محافظ دار به کار ببرید. از کابل های بدون محافظ و غیر استاندارد پرتو های مضری تششع می شود که بر سلامت انسان اثر منفی دارد.

 

از آهن رباها کمک بگیرید

برای کاهش اثر امواج از یک تکه آهن ربا در کنار سیم تلفن خود استفاده کنید. هم چنین می توانید یک گره ی کوچک در سیم تلفن خود ایجاد کنید.

 

نتیجه گیری

امواج وای فای اثرات منفی بر سلامت ما می گذارند. بهترین روش کاهش این اثرات خاموش کردن مودم و دستگاه های وای فای دار در مواقعی که به آن ها نیاز نداریم می باشد. با انجام این کار علاوه بر حفظ سلامت خود، عمر دستگاه مودم خود را نیز بیشتر می کنید. هم چنین از به سرقت رفتن اطلاعات مودم و افزایش امنیت مودم خود کمک خواهید کرد.

.